Przeczytaj wersję webową.

Deadline widzialny i niewidzialny

2022-07-18

Cześć !

Kilka dni temu mój znajomy programista zaskoczył mnie takim twierdzeniem:

Ja pracuję w firmie produktowej. U nas nie ma deadline’ów - kiedy zrobimy to zrobimy.

W jednostkowych przypadkach to może być prawda. Ale nawet w firmach produktowych nie ma tak dobrze. Zwykle jest przeciwnie - deadline istnieje, ale jest niewidoczny dla Ciebie. Powody takiej sytuacji są różne - od niechęci zwierzchników do informowania o takich tematach, po brak twojego zainteresowania biznesowymi aspektami pracy organizacji. Co nie zmienia faktu, że deadline będzie istniał.

Co więcej, można wyróżnić kilka rodzajów deadlineów, z których większość będzie dla Ciebie niewidoczna:

  • Deadline twojego końca pracy - do kiedy planowałeś skończyć pracę, aby druga osoba mogła zaplanować kontynuację.
  • Deadline informacyjny - do kiedy powinieneś poinformować drugą osobę, że nie dowieziesz pracy na deadline twojego końca pracy.
  • Deadline zakończenia prac- do kiedy cała funkcja będzie zakończona. Np. zakładając że jesteś programistą to twój koniec prac wcale nie oznacza, że funkcja jest gotowa do używania przez klienta.
  • Deadline zewnętrzny - do kiedy zew. czynniki (np. zmiany prawne) wymuszają na nas zakończenie prac.
  • Deadline wartości - do kiedy wdrożenie tej funkcji przyniesie nam wartość.
  • Deadline firmowy - do kiedy wdrożenie tej funkcji nie zagrozi pracy firmy.

Bardzo istotne jest rozróżnienie na deadline twojego końca pracy i informacyjny. Mamy bardzo niemiłą tendencję do informowania, że czegoś nie dowieziemy dokładnie w momencie kiedy powinniśmy zakończyć tą pracę. Nawet jeśli wiedzieliśmy już kilka dni wcześniej, że się nie wyrobimy.

Warto też widzieć, kiedy rozmówca pyta o deadline twojego końca pracy, a zakończenia prac. Zwykle rozmówca pyta o to drugie. Ja kilka razy odpowiadałem tym pierwszym, a później zbierałem za to cięgi.

I na koniec pytanie do Ciebie - jakie jeszcze możemy mieć rodzaje deadline’ów? Daj znać w odpowiedzi 😊

PS. Już za dwa dni - 20 lipca widzimy się na webinarze “Jak projektować architekturę, aby efektywnie rozwijać Twój produkt”. Jeśli tylko masz jakieś pytanie w temacie webinaru, to nie wachaj się dłużej tylko odpowiedz na tego maila!


📧 Prześlij dalej

Dzięki, że doczytałeś(aś) do końca. 😊

Wszystkie poprzednie wydania newslettera są dostępne tutaj.

Jeśli spodobał Ci się mój newsletter, prześlij go proszę osobom, którym też mógłby się spodobać. Z góry dziękuję.

A jeśli nie jesteś jeszcze w newsletterze, to zachęcam do zapisania się.

Polecam się na przyszłość!
Radek Maziarka

Radek Maziarka
"Inżynierskie podejście do produktów cyfrowych."

P.S. Co myślisz o tym newsletterze? Odpisz :)