🤯 To rozwiązanie jest bez sensu2023-07-19Cześć! W ramach newslettera pojawiają się ostatnio mocno wysokopoziomowe tematy. Ale nie można zaniedbywać bardziej przyziemnych kwestii. Przede wszystkim – w jaki sposób dyskutować nad rozwiązaniami. Zapominając o nich, możemy zdezorganizować pracę całego zespołu. A więc w dzisiaj mam dla Ciebie: Miłego czytania 😀 🤯 To rozwiązanie jest bez sensuProdukty cyfrowe tworzą ludzie. To oni swoim doświadczonym okiem patrzą na problemy klienta oraz wybierają rozwiązania, które będą najlepsze. Dlatego właśnie ignorowanie czynnika ludzkiego w pracy inżynierskiej jest tak poważnym błędem – w ten sposób tracimy kluczowy element rzeczywistości produktowej. Doskonale obrazuje to koncepcja Sociotechnical System: Wyzwania techniczno-osobowe często pojawiają na przykład w procesie wyboru optymalnego rozwiązania problemu. Przy złym podejściu, ten proces potrafi zaskakująco mocno dezorganizować pracę całego zespołu. Zamiast racjonalnie wymieniać poglądy i doświadczenia, kłócimy się o to, które rozwiązanie będzie najlepsze. Jak wygląda to w praktyce i, przede wszystkim, jak możemy to naprawić? Typowy przykładNa pewno byłeś/aś świadkiem takiej sytuacji. Spotykacie się całym składem zespołu produktowego. Chcecie wybrać najlepsze rozwiązanie dla problemu, który musicie rozwikłać. Ktoś podrzuca swoją propozycję. I pada riposta:
W tym momencie może się pojawić jedna z dwóch reakcji:
Co łączy oba te przypadki? Nie rozumiemy siebie, ani nie pracujemy nad rozwiązaniami. Wpływ na produkt i zespółNegatywne komentarze, które nie są poparte konkretnymi argumentami, obniżają morale zespołu. Członkowie dyskusji czują, że ich pomysły są arbitralnie negowane, co prowadzi do spadku motywacji i zaangażowania. Dodatkowo, taki sposób odrzucania pomysłów antagonizuje zespół. To natomiast rodzi podziały. Zamiast pracować razem nad rozwiązaniem problemu, zaczynamy rywalizować ze sobą. Nietrudno się domyślić, że długofalowo nie służy to celom produktu. Nie sztuką jest odrzucić pomysł – sztuką jest tak przekazać nasz punkt widzenia tak, aby druga osoba to zrozumiała. Jak więc zrobić to w sposób skuteczny i empatyczny? Warto pamiętać o dwóch kluczowych aspektach:
Strona merytorycznaW tym obszarze skupiamy się nad skutecznym przekazaniem tego, o co nam chodzi, gdy mówimy „To rozwiązanie jest bez sensu". Błędnym jest założenie, że członkowie zespołu „czytają nam w myślach" i sami zrozumieją, co jest powodem naszej reakcji. W ustrukturyzowaniu myśli można wykorzystać na przykład. Opportunity Solution Tree. Zwykle, jeśli coś nie gra, znajdziemy to na którymś z poziomów tego drzewa. Na potrzeby praktycznej demonstracji, załóżmy, że::
Jakie będą konkretne argumenty, dla naszej odmownej decyzji? CeleRozwiązanie może po prostu nie prowadzić celu / celów, które chcemy spełnić. Jeśli tak jest, to bezsensowne wydaje się poświęcanie na nie czasu. W omawianym przykładzie możemy mieć więc:
SzanseRozwiązanie może nie adresować możliwości, jaką chcemy dać naszemu klientowi. Wtedy nasi klienci nie będą chcieli korzystać z rozwiązania.
RozwiązaniaMoże istnieć inne rozwiązanie, które lepiej adresuje dany cel i możliwość. To rozwiązanie może być np. tańsze w implementacji. Wtedy można je zasugerować, zamiast aktualnego. Należy tylko pamiętać, by mocno podkreślić porównywany aspekt.
ZałożeniaNa najniższym poziomie OST są eksperymenty, które adresują założenia. Teresa Torres opisuje następujące rodzaje założeń, jakie można przyjmować:
Aby wprowadzić w życie dane rozwiązanie, posiłkujemy się wieloma założeniami. Często rozwiązanie wydaje się bez sensu, ponieważ uważamy, że np. czegoś nie da się zbudować. I to również można przekazać.
Rozwiązanie psychologiczneW rozwiązywaniu tego typu konfliktu, nie należy zapominać, że ludzie to przede wszystkim zwierzęta, a później istoty myślące inteligentnie. Dlatego w komunikacji należy się skupiać:
Nie biorąc pod uwagę tego drugiego, możemy łatwo spowodować, że nasze merytoryczne argumenty nie trafią do odbiorcy. Co znaczy „Twoje rozwiązanie jest bez sensu"Może się to wydawać błahe, ale jedno proste zdanie może być bardzo różnie rozumiane przez naszego odbiorcę, w zależności od jego podejścia do nas, nastroju, czy wielu innych czynników. Przykładowo:
Z pozoru wydaje się, że odbiorca argumentu po prostu odpowiedział na naszą uwagę, ale w rzeczywistości do tej krótkiej reakcji doprowadził cały łańcuch zdarzeń wewnętrznych. Dlaczego tak się dzieje? Ludzie naturalnie odpowiadają w ten sposób na atak (którym jest tak silne zakwestionowanie danego rozwiązania). Zamykają się też przy okazji na nasze argumenty, niezależnie od tego, jak bardzo racjonalne by nie były. Aby więc skutecznie dotrzeć do danej osoby, warto poznać inne metody krytykowania, czy też udzielania informacji zwrotnej. Sztuka konstruktywnej krytykiAby informacja zwrotna dotarła do odbiorcy i wywarła zamierzony efekt, warto sięgnąć po parę psychologicznych „sztuczek". Sam z sukcesem wykorzystuję porady z książki How to Win Friends & Influence People. Poniżej przedstawiłem kilka z nich:
W ten sposób ułatwiamy drugiej osobie zaakceptowanie naszego punktu widzenia. Nie krytykujemy po całości, a raczej „tworzymy most" łączący przeciwne punkty widzenia. PodsumowanieAby się dogadać w zespole co do rozwiązania, musimy umieć porozumiewać się na poziomie:
Bez któregoś z tych aspektów, wypracowanie optymalnego rozwiązania jest prawie niemożliwe. A Ty, jak radzisz sobie ze zwrotem „To rozwiązanie jest bez sensu"? 🤔 📧 Prześlij dalejDzięki, że doczytałeś(aś) do końca. 😊 Wszystkie poprzednie wydania newslettera są dostępne tutaj. Jeśli spodobał Ci się mój newsletter, prześlij go proszę osobom, którym też mógłby się spodobać. Z góry dziękuję. A jeśli nie jesteś jeszcze w newsletterze, to zachęcam do zapisania się. Polecam się na przyszłość! "Inżynierskie podejście do produktów cyfrowych." P.S. Co myślisz o tym newsletterze? Odpisz :) |