Co zrobić, aby biznes zapraszał Cię na rozmowy o celach?2023-02-23Cześć! Kilka tygodni temu wysyłałem Ci ankietę dotyczącą problemów z współpracą z biznesem. Udało się łącznie zebrać ponad 100 odpowiedzi. Kilka problemów zebrało naprawdę dużo ocen. Postaram się w kolejnych newsletterach przytoczyć kilka z tych problemów, wraz z poradami co z nimi robić. Najważniejszym problemem okazał się:
Niestety, tak myślałem że będzie 😢 Jest to częsta sytuacja, gdzie pracujemy jako trybiki w maszynie, a decyzje są podejmowane dookoła nas. Jakie są tutaj rozwiązania? Poniżej mam dla Ciebie 7 kroków: 1. Rozpoznaj skąd przychodzi pieniądz To jest najczęstszy problem, który występuje po naszej stronie. W ramach naszej pracy skupiamy się na codziennym przerzucaniu tasków. Nie widzimy jak to co dostarczamy przenosi się na zyski firmy. Nie myślimy jak firma zarabia na siebie. Jeśli tego nie wiemy, to nie potrafimy odpowiednio opisywać naszych pomysłów. Używamy argumentów, które nie mogą trafić do naszego biznesu. Porada: Dowiedz się w jaki sposób twoja codzienna praca przekłada się na zysk firmy. Poznaj segment klientów, który adresujecie swoimi usługami. Pomyśl jakie modele biznesowe i techniki, wykorzystujecie w swojej ofercie. 2. Rozpoczynaj od celów, zamiast rozwiązań Ten punkt jest możliwy dopiero w jak rozumiesz skąd przychodzi pieniądz. Ale nie przyjdzie sam z siebie. W ramach dyskusji mamy zwyczaj do przeskakiwania do tego co chcemy zbudować. Skupić się na technikaliach. Wdrożyć kolejny framework, czy wykorzystać nową technikę UX. I to często widzi biznes, który od razu zauważa, że nie skupiamy się na tym co ważne. A przez to klasyfikuje nas jako osobę, z którą nie warto rozmawiać o rzeczach “poważnych”. Porada: Gdy rozpoczyna się dyskusja pokaż, że dobrze rozumiesz cele i potrzeby. Rozpoczynaj od aktywnego słuchania i zrozumienia tego, na czym zależy twoim kolegom i koleżankom. Bądź empatyczny w stosunku do propozycji rozmówców, zamiast od razu je odrzucać. 3. Bądź widoczny w ramach pracy organizacji Jeśli już wiesz skąd pochodzi pieniądz to przejdź mały krok dalej. Nikt sam z siebie nie zauważy, że warto z Tobą rozmawiać o celach. Tło pozostanie tłem. Aby pojawić się na spotkaniach o kilka poziomów wyżej, najpierw trzeba być zauważonym na bardziej lokalnych spotkaniach. Porada: Bierz aktywny udział w obecnych spotkaniach. Pokaż się jako osoba z inicjatywą, chętna do działania. Wykazuj zainteresowanie celami i strategią firmy. Udzielaj się na refinementach, planningach, retrospektywach. Proponuj rozwiązania, które przybliżają was do realizacji zysków. 4. Dowiedz się na jakich spotkaniach rozmawia się o celach To się wydaje oczywiste - jednak dużo osób nie wiem gdzie są ustalane cele. Nie będziesz w stanie uczestniczyć na spotkaniach, jeśli nie wiesz gdzie one się odbywają. Często decyzje nie są podejmowane podczas spotkań, ale również pomiędzy spotkaniami. Grono opiniujące jest różne. Kolejne spotkania są tworzone ad-hoc, gdy jedno spotkanie nie jest konkluzywne. Musisz rozumieć gdzie ustala się cele. Porada: Przejrzyj harmonogram projektu - stamtąd zwykle można bardzo wiele wyczytać. Gdy słyszysz o celach dopytaj się na jakim spotkaniu je podjęto. Zapytaj przełożonego gdzie ustalano cele. Zobacz na dokumenty ze strategią, często tam znajduje się informacja o spotkaniu. 5. Znajdź osobę, która będzie w stanie wprowadzić Ciebie do grona decyzyjnego Nie zostaniesz od razu zaproszony na spotkanie w szerokim gronie. Ale możesz wykazać zainteresowanie tematem. Przyjście na spotkanie, bez wprowadzenia twojej osoby wcześniej, może zostać odebrane negatywnie. Zostaniesz odebrany jako ktoś obcy. Grupa decyzyjna musi rozumieć dlaczego pojawiasz się na tym spotkaniu i jakie są twoje intencje. Tylko wtedy będzie w stanie z Tobą kooperować. Porada: Poproś o spotkanie / mentoring z osobą wyżej, aby wprowadziła Cię w tematy celów organizacji. Sprzedaj się jako osoba, która przyniesie wartość na odpowiednich spotkaniach. Przekonaj jedną osobę, a ona będzie w stanie przekonać pozostałe. 6. Przedstaw wartość Twojego uczestnictwa w spotkaniu W końcu można zacząć działać w temacie samego spotkania. Twój udział musi się komuć opłacać, aby brać Ciebie pod uwagę. Sama twoja chęć nie wystarczy. Osoby decyzyjne muszą poczuć, że przyniesiesz zysk na tym spotkaniu. I to o wiele większy niż domyślnie spędzając go na np. programowaniu. Porada: Opisz dokładnie jak twoje spojrzenie może pomóc w przypadku podejmowania decyzji. Gdzie twoje umiejętności i wiedza pozwoli lepiej realizować cele organizacji. Zbierz odpowiednie argumenty i przygotuj przekaz. 7. Poproś o uczestnictwo jako “shadow Nie musisz od razu brać aktywny udział w spotkaniu o celach, by przyniosło to dla Ciebie wartość. Bardzo często uczestnictwo w danym spotkaniu równa się możliwością w decydowaniu. To bardzo mocno utrudnia dostęp do spotkań o celach. Aby zostać zaproszonym osoby musiałby by Ci bardzo mocno ufać. Jednak gdy chcesz się uczyć, ale nie podejmować dyskusji/decyzji to próg wejścia obniża się. Porada: Postaraj się rozpocząć uczestnictwo w spotkaniu w trybie odsłuchu. Pamiętaj jednak, że jako “shadow” musisz zachować dyskrecję i nie udostępniać informacji z tych spotkań osobom poza zespołem. Bądź obserwatorem, ucz się i rozwijaj swoje umiejętności. Poznaj dynamikę spotkania i co od kogo zależy. Powyższe porady wyglądają prosto - ale to maraton, nie sprint. Aby zostać zaproszonym do odpowiedniego grona czasem potrzebne jest kilka miesięcy czy lat. Czasem się to również nie udaje. Ale czemu nie próbować? 😀 📧 Prześlij dalejDzięki, że doczytałeś(aś) do końca. 😊 Wszystkie poprzednie wydania newslettera są dostępne tutaj. Jeśli spodobał Ci się mój newsletter, prześlij go proszę osobom, którym też mógłby się spodobać. Z góry dziękuję. A jeśli nie jesteś jeszcze w newsletterze, to zachęcam do zapisania się. Polecam się na przyszłość! "Inżynierskie podejście do produktów cyfrowych." P.S. Co myślisz o tym newsletterze? Odpisz :) |