Przeczytaj wersję webową.

KPI departamentów a dysfunkcja organizacji

2023-01-23

Cześć !

Ten temat wzbudził bardzo mocną dyskusję na moim mastermindzie, więc pomyślałem, że warto się tym z Tobą podzielić.

Firmy często wprowadzają KPI / cele / metryki  na poziomie poszczególnych departamentów czy zespołów. Chcą w ten sposób zwiększyć efektywność pracy oraz podnieść zyski. I najczęściej to się dzieje.

Jednak równocześnie dzieją się inne rzeczy np. dla firmy programistycznej mającej różnych klientów:

  • Account Manager (dowodzący pracą dla klienta) jest rozliczany za wyniki danego klienta, nie patrząc się na pozostałych klientów.
  • Celowo utrudnia oddanie pracowników pod inne projekty, nawet jeśli będą bardziej zyskowne dla firmy.
  • Optymalizuje się pod technologie danego klienta, jego procesy i rozwiązania. Nie interesuje go focus firmy.
  • Długofalowo to powoduje, że mamy ogromny rozstrzał technologii i skilli pomiędzy klientami. Ludzie nie mogą przechodzić do innych projektów.
  • Mamy dług technologiczny na poziomie organizacji w postacji kompletnego chaosu w technologiach pomiędzy klientami i projektami.

Osoby, które wdrażają KPI pracują z firmą, jakby to był układ liniowy - im bardziej się skupimy na XYZ, tym większe będą rezultaty. I owszem, rezultaty są większe. Tylko, że nasze skupienie ma również olbrzymie poboczne konsekwencje. A to dlatego, że firma nie jest układem liniowym.

Firma to system złożony - poszczególne elementy zmieniają się nieliniowo, wpływając na siebie wzajemnie. Wobec czego pewne zachowania będą się rodzić samoistnie, nawet bez naszej wiedzy. Robiąc zmianę w dziale XYZ, będzie ona miała wpływ na departament ABC i DEF, chociaż bezpośrednio tego nie widzimy. To jest szalenie ważne gdy ustanawiasz jakiekolwiek miary.

Dlatego też moja dobra rada, dotycząca KPI / celów / metryk:

  • KPI departamentów muszą się łączyć na poziomie organizacji.

  • Należy również tworzyć KPI, które będą również do działania pomiędzy silosami.

  • Należy KPI wprowadzać stopniowo, aby szybko zauważać problemy związane z nieliniowością.

  • Należy sprawdzać, czy KPI nie powodują zachowań sprzyjających tworzeniu się silosów.

A Ty, jakie miałeś/aś doświadczenie w tym obszarze? Pojawił się u Ciebie taki problem? Daj znać w odpowiedzi 😊


📧 Prześlij dalej

Dzięki, że doczytałeś(aś) do końca. 😊

Wszystkie poprzednie wydania newslettera są dostępne tutaj.

Jeśli spodobał Ci się mój newsletter, prześlij go proszę osobom, którym też mógłby się spodobać. Z góry dziękuję.

A jeśli nie jesteś jeszcze w newsletterze, to zachęcam do zapisania się.

Polecam się na przyszłość!
Radek Maziarka

Radek Maziarka
"Inżynierskie podejście do produktów cyfrowych."

P.S. Co myślisz o tym newsletterze? Odpisz :)