image from Three Dot Netos - Wrocław

Three Dot Netos - Wrocław

Trzej Dot Netos w składzie Łukasz Pyrzyk, Konrad Kokosa i Szymon Kulec 16 marca odwiedzili Wrocław. Maestro wydajności i sztuki optymalizacji opowiadali o tematach im bliskim:

  • How to make a tabasco sauce from a GPU using C# - Łukasz
  • A Garbage Collector, his collections and what it implies for you - Konrad
  • The Secret Serialization Sauce and its spicy mysteries - Szymon

Wszystko podlane odpowiednią ilością ostrego sosu, by doprowadzić uczestników do wrzenia od ilości technologicznej wiedzy 😉

Obsługa GPU z poziomu C# - Łukasz

Łukasz opowiedział o obsłudze GPU z poziomu kodu C#. Może nam się to wydawać zbyteczne - po co zajmować się takimi rzeczami? Okazuje się, że użycie przez StackOverflow karty graficznej za 400$ do przetwarzania informacji o tagach było wydajniejsze niż użycie serwera z 72 rdzeniami CPU. Ogromny przyrost mocy za pomocą użycia podstawowych komponentów.

Jest to spowodowane faktem, że karty graficzne mają układy GPU zoptymalizowane do przetwarzania bardzo dużych ilości danych w konkretnie określony sposób. CPU nie jest w stanie konkurować z nimi w kontekście mocy, za to jest o wiele lepszy do zróżnicowanych operacji. Tutaj więcej na ten temat.

Jeśli nie mamy karty graficznej (Łukasz też nie ma 😁) to można użyć chmury Azure i wirtualnych maszyn z dostępnymi kartami graficznymi. Są one odpowiednio droższe, ale mamy dostęp do naprawdę potężnego sprzętu - NVidia Tesla P40.

GPU jest dobre do obsługi dużej ilości małych zadań, więc nie sprawdzi się w każdym przypadku:

  1. Kiedy nie mamy operacji równoleglych.
  2. Kiedy mamy różnorodność zadań - GPU nie da rady obsłużyć wielu różnych problemów jednocześnie.
  3. Kiedy musimy się synchronizować.
  4. Kiedy używany dużo pamięci. 5. Kiedy możemy zoptymalizować kod na CPU.

Łukasz do zabawy z obsługą GPU polecał 2 frameworki - Alea i Hybrydizer - pozostałe nie są wspierane.

Optymalizacja zużycia pamięci - Konrad

Konrad opowiedział o optymalizacji zużycia pamięci i przyśpieszania pracy naszych aplikacji za pomocą prostych poprawek naszego kodu. Niewielkie zmiany w naszym kodzie mogą mieć ogromny wpływ na wydajność i poprawić działanie naszej aplikacji.

Pierwszym szokiem dla publiczności był fakt, że kod w Intermediate Language (IL) jest kompletnie inny niż kod niskopoziomowy w asemblerze (ASM). Kompilator Just In Time dokonuje niesamowitych optymalizacji by nasz kod był jak najbardziej wydajny. Zbiór różnych metod wywołujących siebie nawzajem może być przetransformowanych do jedynie kilku operacji w asemblerze.

Ciekawym zaskoczeniem było również pokaz różnic pomiędzy klasami a strukturami. Wszyskie poradniki o C# mówią, że dane klas są przechowywane na stercie a struktur na stosie. Nie mówią za to, że często możemy w ogóle tego stosu nie używać bo JIT zoptymalizuje nasz kod by poruszać się jedynie w kontekście rejestrów i operacji na CPU. Zmiana class -> struct sprawiła, że kod w ASM zmniejszył się prawie 6-krotnie.

Na koniec Konrad wspomniał o słowie kluczowym stackalloc, które pozwala przydzielić dla zmiennej blok pamięci na stosie. Użycie tego zwrotu daje możliwości natychmiastowego dostepu do pamięci i potrafi znacznie przyśpieszyć działanie kodu opartego o dane na sosie. Używanie stackalloc było do tej pory uciążliwe, ale w nowym .NET 7.2 mamy możliwość używania nowej struktury Span, która obsługuje za nas obliczenia na wskaźnikach i jest bardzo wydajnym sposobem na pisanie programów bez potrzeby nadmiarowej alokacji pamięci. Aktualnie cały świat .NET idzie w kierunku głębszej optymalizacji zużycia pamięci, widać to na przykładzie już wspomnianego Span, ValueTask, ArrayPool czy Pipelines.

Cała prezentacja opierała się na narzędziu Tune - programu do śledzenia jak nasz kod C# jest transformowany do IL i ASM. Bardzo proste i potężne narzędzie stworzone przez Konrada - zachęcał do pomocy przy rozwijaniu go 😊

Różne drogi serializacji w .NET - Szymon

Szymon opowiedział o różnych sposobach serializacji danych w .NET. Przeszedł od zaszłości XMLowych, przez 2 biblioteki do serializowania JSONa po serializatory binarne i własny serializator, stworzony na potrzeby NServiceBusa. Każdy krok to spojrzenie z różnej perspektywy na potrzeby i wymagania stawiane przez nasze aplikacje.

XML Szymon odrzucił już na wstępie ;) nie dziwię się temu, ponieważ poza wysoką czytelnością trudno w XML o większe zalety. Było wspomniane o parserach cechujących się wysokim zużyciem pamięci, niską prędkością i ogólnie słabą jakością działania.

Odnośnie JSONa zostały wspomniane 2 biblioteki - JSON.NET i Jil. Pierwsza z nich to najpopularniejsza biblioteka do parsowania JSON w świecie .NET, której domyślnie używają już wszystkie aplikacje ASP.NET. Ta druga została napisana by jak najbardziej optymalnie serializować i deserializować obiekty. Jil posiada bardzo dużo małych tricków i usprawnień które pozwalają ominięcie alokacji pamięci i niepotrzebnych wywołań funkcji. Twórcy napisali własną obsługę parsowania Int’a, zaś Szymon pokazywał obsługę parsowania GUID’ów, która powala na kolana.

Później kolej przyszła na protokoły binarne - Google Protocol Buffer, Wire / Hyperion i inne. Protocol Buffer pozwala na utworzenie schematu danych pomiędzy end-pointami a następnie serializowanie danych bezpośrednio do strumienia bajtów. Te następnie są deserializowane wg schematu po drugiej stronie. Ciekawy koncept pozwalający na wysoką wydajność i mniejsze zużycie miejsca, kosztem czytelności. Podobnie działa Wire / Hyperion, które działają jedynie w środowisku .NET, ale są bardziej rozszerzalne - obsługują wersjonowanie, polimorficzną serializacje itd.

Na koniec Szymon wspomniał o serializatorze, który napisali na potrzeby NServiceBusa. W firmie potrzebowali logować wszystkie zdarzenia jakie następowały w kontekście obsługi wiadomości. Dzięki głębokiemu zrozumieniu wymagań i sytuacji, w której chcą wykorzystać swój serializator, maksymalnie wykorzystali alokację pamięci i pominęli część pól. Pozwoliło im to osiągnąć wysoką wydajność, jaka jest potrzebna przy olbrzymiej ilości wiadomości używanej przez ich szynę. Szymon bardzo mocno podkreślił, że pisanie swojego serializatora powinno nastąpić tylko wtedy, kiedy nie mamy już innej opcji. W pozostałych sytuacjach wystarczą poprzednie serializatory.

Marketing - Three Dot Netos

To wydarzenie byłoby i tak świetnie znane w społeczności .NET, nawet bez mocnej promocji. Ale dobry marketing pozwala na zwiększenie zainteresowania i promuje dobre strony wydarzeń. Tutaj to zagrało znakomicie:

Chłopaki postanowili stworzyć spójny branding dla swojej inicjatywy i reklamować siebie jako 3 gringos - “UNSAFE AND FURIOUS!". I wyszło świetnie - nikt wcześniej czegoś podobnego w Polsce nie zrobił. Wynikiem była silna, oddolna promocja na Facebooku, Twitterze, Linkedinie i bardzo duża ilość uczestników na ich eventach (we Wrocławiu w piątek wieczór zapełnili prawie całą salę w Sali Kongresowej Hali Stulecia). Uczestnicy wiedzieli, że przychodzą na wydarzenie wymiataczy .NET, ale z nastawieniem na dobrą zabawę i integracje.

Strzałem w dziesiątkę były sosy tabasco, brandowane ich inicjatywą. Sosy były dostępne dla uczestników wydarzenia w ramach pytań i odpowiedzi, co dawało fajny kontakt z publicznością i lepszy odbiór samych prezentacji. Ludzie chętnie się angażowali, były dyskusje, wymiana doświadczeń. Sam sos był też dostępny w trybie Insider, ja dostałem go w takim pięknym pudełeczku już nieco wcześniej 😉

Podsumowanie

Zbierając informacje o tym evencie razem - było to świetne wydarzenie, zarówno pod kątem merytorycznym jak i społecznościowym. Duża dawka wiedzy, mili ludzie, przyjemny after-party. Czekam z niecierpliwością co 3 gringos jeszcze wymyślą 😊

PS. Zagarnięta sala w Kociej Kołysce przez team .NET 😉


Comments:

dotnetomaniak.pl -

Three Dot Netos – Wrocław | Radek Maziarka Blog

Dziękujemy za dodanie artykułu - Trackback z dotnetomaniak.pl

comments powered by Disqus