// wszystkie porady zostały zebrane w podsumowaniu cyklu.
Zdaj sobie sprawę z bycia liderem
Część osób będzie Cię słuchała bez żadnych głosów zwątpienia – będzie tutaj wchodziła w grę reguła autorytetu, opisywana przez Roberta Ciandiniego w książce “Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”. Już z samej racji posiadania tytułu lidera twoi koledzy mogą być mniej chętni wchodzić z tobą w dyskusje i wyrażać swoje odmienne poglądy. Nie dlatego, że nie da się Ciebie przekonać, ale dlatego, że będą uważać, że jako lider najprawdopodobniej masz rację.
Z drugiej strony ty także możesz wpaść w pułapkę i jako team leader przestać argumentować własne decyzje. Możesz zacząć narzucać innym swoje zdanie, nie dbając o argumenty czy racje i negować ich pomysły, tylko dlatego, że nie wyszły z twojej strony. Ma to negatywny wpływ na zespół, ponieważ ostatecznie przestaje być on z Tobą szczery, kończy współpracować, a zaczyna z Tobą walczyć.
Aby być dobrym liderem trzeba mieć rozbudowaną autorefleksję – akceptować swoje braki i dawać się przekonywać swoim kolegom. Wiedzieć w którym momencie użyć władzy i zawsze robić to konstruktywnie i z odpowiednim wyjaśnieniem. Pomoże w tym atmosfera otwartości, która sprawi, że ludzie nie będą bali się skrytykować twojego zdania. Wiedza, że mogą Ci się sprzeciwić, a Ty weźmiesz pod uwagę ich zdanie, pozwala na stworzenie zespołu pełnego dobrych pomysłów i wartościowych uwag.
Staraj się być blisko wiedzy
Jako lider nie będziesz mieć czasu na dogłębne poznawanie frameworków, z którymi będzie pracować zespół. Z obecną częstotliwością pojawiania się nowych bibliotek Javascript nie poradziłby sobie z tym nawet dedykowany do tego full-time developer.
Nie znaczy to jednak, że nie warto wiedzieć co w trawie piszczy. Wiedza na temat ogólnych trendów pozwoli na rozumienie problemów twojego zespołu, ich chęci i pomysłów. Będzie dla Ciebie jasne, czemu chcą uciekać od technologii X do Y. Znajomość tematu umożliwi lepsze kierowanie pomysłami zespołu i przekuwanie ich w działające aplikacje. Możesz podrzucać kolegom nowe koncepty do sprawdzenia w wolnym czasie, by je później zrewalidować wspólnie.
Często będziesz mieć wpływ na to czy dana biblioteka zostanie przez was wybrana czy nie (np. przy braku w projekcie Technical Architekta). Wtedy twoja wiedza na temat danej technologii może mieć kluczowe znaczenie. Nie musisz znać jej szczegółowych detali, wystarczy znajomość ogólnych wad i zalet, progu wejścia i liczby osób, które znają tę technologię. Da Ci to podstawę do podjęcia dalszych decyzji – zlecenia komuś głębszego researchu lub zablokowania dalszej inwestygacji.
PS. Mój kolega Adam Łepkowski stworzył wartościową ściągawkę opisującą pytania architektoniczne, które warto zadać wdrażając nowe technologie – must have dla liderów podejmujących takie decyzje w projektach.