Wszystkie narzędzia zostały zebrane w Narzędzia pracy konsultanta - podsumowanie
Business Model Canvas
Narzędziem, które świetnie współgra z Impact Mappingiem jest Business Model Canvas. Jest to zebranie swojego modelu biznesowego w formę spójnego przekazu, który zawrzemy w jednej kartce A4. Na samym początku wydaje się to zbyt krótkie, ale pozwala nam zwięźle opowiedzieć o naszym modelu biznesowym.
Jest to przydatne w kontekście zbyt szerokiej oferty biznesowej, jaką chcemy wydawać na świat. Ilość możliwych rozwiązań dostarczanych ostatecznemu klientowi może wcale nie rozwiązywać jego potrzeb. Zwykle zarzucamy go opcjami, nie dochodząc do jego prawdziwych potrzeb. Cytując klasyka „more is less”.
Dodatkowo w wielu firmach różne działy w firmie działają sprzecznie, często podkopując swoje działania. Nie mając wizji, w którą stronę chcemy dążyć łatwo jest skupiać się na niewłaściwych aktywnościach. Wtedy lokalnie możemy być bardzo efektywni, ale cała organizacja już taka nie będzie.
Business Model Canvas - https://pl.wikipedia.org/wiki/Business_Model_Canvas
Business Model Canvas pozwala nam uwspólnić wizje naszego produktu i skupić się na jego najważniejszych elementach. Jest to nasze bezpośrednie oświadczenie jak powinna działać nasza organizacja – na czym się skupiać, a co pomijać w swoich działaniach.
Rozpoczynamy od wartości jakie chcemy dostarczyć dla naszych klientów. Jest to o tyle istotne, że wszystkie nasze kroki będą musiały wpisywać w te wartości. Jeśli tak nie jest to znaczy, że źle dostosowujemy rozwiązanie do naszej oferty.
Następnie dokładniej definiujemy klienta oraz w jaki sposób będziemy w stanie do niego dotrzeć. Później przechodzimy do naszych aktywności – na czym się będziemy skupiać oraz kto nam pomoże wygenerować daną ofertę. Na końcu kierujemy się w stronę zysków i kosztów by sprawdzić czy na tak zdefiniowanym modelu będziemy w stanie zarobić.
Podczas tworzenia takiego modelu różne grupy osób mogą wymienić się doświadczeniami, opowiedzieć swoje obawy, pomyśleć nad innymi sposobami na realizację potrzeb. Mając już taki model gotowy poszczególne działy mogą tworzyć strategie, które będą dostosowane do ogólnego celu firmy.
Przykład wykorzystania
Startup z obszaru IT planował wdrożenie nowych usług informatycznych na rynku abonamentów. Zespół miał bardzo wiele ciekawych pomysłów jak usprawnić ten rynek. Jednak ta mnogość ostatecznie powodowała paraliż decyzyjny oraz ogromną ilość zadań i zmian. Każdy pomysł wydawał się wartościowy, więc każdy z nich chciano wykorzystać.
Business Model Canvas pozwolił uwspólnić wizję osób w projekcie. Zostały zwizualizowane opcje, a następnie podjęte decyzje w który obszar branży chcemy najpierw zainwestować nasz czas. Dzięki temu zmniejszyła się ilość zadań, a sama praca była bardziej skupiona na konkretnym celu biznesowym.
Dlaczego warto?
Jeśli nie potrafimy stworzyć abstraktu na 1 stronę A4 to znaczy, że nasza konkretna oferta biznesowa może być zbyt niespójna. Business Model Canvas pozwala nam wybrać co jest naszym głównym celem i na tej podstawie podejmować konkretne akcje.