Kontynuujemy cykl o modelowaniu w Cosmos DB, na podstawie rozmów biznesem i analizą ich potrzeb. Po rezerwacjach przechodzimy do obszaru wypożyczeń.
Wypożyczenia bez rezerwacji
Pytamy się biznesu, jak wygląda kolejny obszar biznesowy.
- “Skoro mamy już rezerwację, to teraz pora na wypożyczenia, prawda?”
- “Tak, mamy tutaj dwa scenariusze. Rozpocznijmy od tego niewymagającego rezerwacji. Klient podchodzi i skanuje kod z roweru. Na tej podstawie wypożycza rower, a system odblokowuje kłódkę rowerową. Potem powinno mu się wyświetlić jakieś powiadomienie, że wszystko jest OK.”
- “Świetnie. Czy tutaj mamy jakiś licznik czasu wypożyczenia?”
- “Tak, chociaż o wiele dłuższy. Można wynająć rower na 24 godziny. Później przychodzi ostrzeżenie, a klient płaci karę.”
Przy pokazaniu diagramu wspominamy biznesowi jeszcze o liście dostępnych rowerów.
- “Podczas rezerwacji wyłączaliśmy rower z listy dostępnych. Jeśli dobrze rozumiemy, to tutaj musimy zrobić analogicznie, prawda?”
- “Rzeczywiście - rower wynajęty również musi zniknąć z listy. Inaczej ktoś mógłby spróbować zarezerwować ten rower.”
Wypożyczenie z rezerwacją
Kontynuujemy z drugim scenariuszem.
- “Tutaj klient najpierw wyświetla aktywną rezerwację. Na jej podstawie przeprowadza wypożyczenie. Później jest podobnie - odblokowujemy kłódkę, ustawiamy licznik czasu, wysyłamy powiadomienie o wypożyczeniu.”
Biznes nieco zdziwiony dodaje…
- “Hmm, umknął nam ten licznik czasu rezerwacji.”
- “To drobnostka. Pewnie nic wielkiego by się nie stało, ale system mógłby błędnie zgłaszać klientowi anulowanie rezerwacji, która jest już zrealizowana.”
- “A tego zdecydowanie nie chcielibyśmy.”
Domain Storytelling postscriptum
Budowanie przez analogie i różnice
Dobrze zadanie pytanie potrafi być na wagę złota.
- “Jeśli dobrze rozumiemy, to tutaj musimy zrobić analogicznie, prawda?”
W tej sytuacji pozwoliło nam odnaleźć kolejną oczywistość w scenariuszu biznesowym. Moglibyśmy się również spytać przez zaprzeczenie.
- “Zastanawiamy się, dlaczego tutaj nie wykluczamy roweru z listy dostępnych?”
Tego rodzaju pytania są wartościowe by odnajdywać podobieństwa i różnice w scenariuszach biznesowych. Na ich podstawie możemy znajdować wspólne ścieżki, które następnie będą realizowane jedną procedurą programistyczną. Lub odnajdywać istotne różnice, które doprowadzą nas do innej implementacji w systemie.
Domknięcie procesu
Przechodząc przez kolejne scenariusze biznesowe zwykle otwieramy kolejne tematy. Ale kiedyś trzeba również je domknąć. Mając kolejne scenariusze można zrobić porównanie poszczególnych komponentów, by znaleźć dziury.
Licznik czasu rezerwacji jest tutaj dość prostym przypadkiem - uruchamiamy licznik i mamy 2 wyjścia:
- musimy go wyłączyć
- sam zgłosi zakończenie czasu
W ten sposób znaleźliśmy niezakończony proces, który później musielibyśmy łatać na szybko. Jednak z tą techniką można osiągnąć o wiele więcej:
- określić dodatkowe scenariusze brzegowe - możliwe, że chcemy znajdywać osoby, które notorycznie przekraczają czas rezerwacji
- zaproponować bardziej przyjazne użytkownikowi scenariusze - przypomnieć klientowi o końcu rezerwacji
Zarówno my, jak i ostateczni klienci, będziemy bardziej zadowoleni 😎