Podstawą komunikacji jest, że jedna i druga strona muszą używać wspólnego języka. Jeśli ja mówię po polsku, a mój klient po angielsku, to z oczywistych względów się nie dogadamy. Jednak sam fakt rozmawiania po polsku nie sprawi, że się dogadamy 😉
Natychmiast
Załóżmy, że mamy taką sytuację:
- Tworzymy dla klienta platformę do sprzedaży nieruchomości. W tej platformie ma być bardzo funkcjonalna wyszukiwarka - klienci mogą wyszukać nieruchomość po dowolnych parametrach.
- Dodatkowo klient chce jednak umożliwić swoim menadżerom zmiany cen nieruchomości, gdy dana nieruchomość jest już na stronie.
- Zastanawiamy sie, w jaki sposób tego dokonać. Dobrym pomysłem jest, aby dla strony ofertowej wykorzystać osobną bazę, skoncentrowaną na szybkim wyszukiwaniu treści.
- To jednak może spowodować problem braku spójności - gdy manager zapisze zmiany, to najpierw pojawią się one w bazie głównej, a później w tej do wyszukiwania. Pomiędzy synchronizacją danych stan systemu będzie “niespójny” - możemy widzieć stare dane.
- Pytamy się więc “Czy po zmianie cen powinny być one natychmiast widoczne na stronie ofertowej?"
- Klient odpowiada, że tak. Wobec czego zostaje nam kombinowanie jak to zrobić w jednej bazie. Ale czy na pewno?
Słowo “natychmiast” jest tutaj słowem pułapką. Dla różnych grup osób słowo “natychmiast” będzie miało inne znaczenie:
- Osoby techniczne - spójność na poziomie systemu, tak aby nie było niespójności pomiędzy bazami.
- Menadżer nieruchomości - aby nie musiał czekać całego dnia by zobaczyć zmiany. Wystarczy, że dane będą widoczne, gdy wróci z kawą z kuchni.
Słowa pułapki
Sam fakt posługiwania się tymi samymi słowami, nie oznacza, że rozumiemy je w ten sam sposób. Szczególnie jeśli używamy słów, które nie mają stricte ilościowego odwzorowania. Takie słowa mają dokładne znaczenie tylko w konkretnym obszarze (biznesowym). “Natychmiast” dla Handlu wysokich częstotliwości będzie czymś zdecydowanie innym niż dla branż, gdzie czas nie jest tak kluczowy.
Wobec czego, jeśli wykorzystujemy takie niejasne słownictwo w naszych rozmowach to naturalnie jesteśmy narażeni na problemy. Wpadamy w pułapkę, którą zastawiliśmy sami na siebie. Zadajemy pytanie, otrzymujemy odpowiedź, ale ona wcale nie przybliża nas do lepszego zrozumienia problemu. Wręcz przeciwnie - oddala nas od realizacji celu.
Dlatego też zwracaj uwagę na dokładność swojego słownictwa. Jeśli słyszysz niejasne słowa od swoich rozmówców to dopytuj o ich właściwe znaczenie. Pytaj o liczby, przypadki, scenariusze, konkretne sytuacje. Pozwoli to uniknąć przykrych rozmów, gdy przyjdzie do wdrażania docelowego rozwiązania.
Inne słowa pułapki
Poniżej możesz przeczytać przykłady innych słów pułapek, wraz z ich różnym rozumieniem dla poszczególnych obszarów biznesowych.
Dostępny
System ma być szeroko dostępny dla naszych użytkowników:
- Środowiska korporacyjne - Od 6 do 21, w dni powszednie. W innych godzinach problemy z dostępnością są akceptowalne.
- Rejestracja na studia - Od czerwca do października w każdych godzinach. Później mogą być dłuższe przerwy.
- Monitoring nieruchomości - System ma działać 24/7. Możemy zaplanować wcześniej okienka utrzymaniowe, ale najlepiej w godzinach dziennych.
Bezpieczny
Bezpieczny - to jest słowo, które powinno określać nasz system:
- Finanse i płatności - Poszczególne operacje płatnicze powinny być potwierdzane przez aplikację / SMS-y, aby uniknąć nieautoryzowanego dostępu.
- Produkcja jedzenia dla dzieci - Musimy móc wyśledzić pochodzenie każdej partii produktu w przypadku zatrucia się dziecka.
- Oprogramowanie medyczne - System musi gwarantować, że maszyna zaaplikuje pacjentowi odpowiednią dawkę leku.
Łatwy w obsłudze
Nasz system musi być łatwy w obsłudze, bezproblemowy.
- E-commerce - Proces zakupowy nie powinien rozpraszać klientów, tak aby zmniejszyć liczbę niezakończonych zakupów.
- Administracja nieruchomościami - Nie chcemy, aby nasi administratorzy musieli przeklikiwać się przez kilka stron by zobaczyć podsumowanie danego budynku.
- Zarządzanie produktami - Chcę mieć możliwość zmiany wszystkiego we wszystkim; nie chcę, aby system mnie ograniczał.
Dużo / olbrzymi
Planujemy olbrzymi ruch w naszym systemie / dużą liczbę klientów.
- IoT urządzeń domowych - posiadamy kilkaset tysięcy małych urządzeń, z których każde wysyła po kilka KB danych na godzinę.
- Platforma B2B - Mamy 100 klientów dziennie, ale zamówienia posiadające kilkaset / kilka tysięcy pozycji.
- Zamówienia w restauracjach - Gdy nadchodzi pora lunchu na naszą stronę wchodzi kilkaset tysięcy ludzi.
Skalowalny
Nasz system musi być skalowalny, aby odpowiadać na potrzeby klientów:
- Rower miejski - Gdy ludzie jadą do pracy jest wynajmowane 10x tyle rowerów, ile w pozostałe godziny.
- Analiza danych atmosferycznych - Nasze stacje monitorujące raz na godzinę wysyłają olbrzymie gigabajty danych, pomiędzy tymi okresami nic się nie dzieje.
- Sprzedaż biletów na koncerty - Gdy otwiera się sprzedaż na popularny koncert ruch potrafi być w granicach kilku tysięcy zapytań na sekundę. Nikt nie liczy, że uda się to obsłużyć, ale niech przynajmniej system nie upada.
Pytanie na koniec
Jakie Ty znasz słowa pułapki? Jak one wpłynęły na twój projekt / produkt / system? Daj znać w komentarzach 😀