image from To na kiedy właściwie to zadanie? Deadline widoczny i niewidoczny.

To na kiedy właściwie to zadanie? Deadline widoczny i niewidoczny.

Jakiś czas temu mój znajomy programista zaskoczył mnie takim twierdzeniem:

Ja pracuję w firmie produktowej. U nas nie ma deadline’ów - kiedy zrobimy to zrobimy.

W pojedynczych przypadkach, to może być prawda. Ale nawet w firmach produktowych nie ma tak dobrze. Zwykle jest przeciwnie - deadline istnieje, ale jest niewidoczny dla Ciebie. Powody takiej sytuacji są różne - od niechęci zwierzchników do informowania o takich tematach, po brak twojego zainteresowania biznesowymi aspektami pracy organizacji. Co nie zmienia faktu, że deadline będzie istniał.

Rodzaje deadline’ów

Można wyróżnić kilka rodzajów deadline’ów, z których większość będzie dla Ciebie niewidoczna:

  • Deadline twojego końca pracy - do kiedy planowałeś skończyć pracę, aby druga osoba mogła zaplanować kontynuację.
  • Deadline informacyjny - do kiedy powinieneś poinformować drugą osobę, że nie dowieziesz pracy na deadline twojego końca pracy.
  • Deadline zakończenia prac - do kiedy cała funkcja będzie zakończona. Np. zakładając, że jesteś programistą to twój koniec prac wcale nie oznacza, że funkcja jest gotowa do używania przez klienta.
  • Deadline zewnętrzny - do kiedy zew. czynniki (np. zmiany prawne) wymuszają na nas zakończenie prac.
  • Deadline wartości - do kiedy wdrożenie tej funkcji przyniesie nam wartość.
  • Deadline firmowy - do kiedy wdrożenie tej funkcji nie zagrozi pracy firmy.

Bardzo istotne jest rozróżnienie na deadline twojego końca pracy i ten informacyjny. Mamy bardzo niemiłą tendencję do informowania, że czegoś nie dowieziemy dokładnie w momencie, kiedy powinniśmy zakończyć tą pracę. Nawet jeśli wiedzieliśmy już kilka dni wcześniej, że się nie wyrobimy.

Warto też wiedzieć, jak rozróżnić, kiedy rozmówca pyta o deadline twojego końca pracy, a zakończenia prac. Zwykle choodzi jednak o to drugie. Ja kilka razy odpowiadałem tym pierwszym, a później zbierałem za to cięgi.

Czy mogę przesunąć deadline?

Wiele osób myśli, że:

Każdy deadline można przesunąć.

Owszem. Ale często wtedy nie myślimy o tym, jaki koszt opóźnienia generujemy.

Czym jest koszt opóźnienia? Najlepiej przedstawia go grafika:

W konsekwencji niedotrzymania terminu:

  • Później zaczynamy generować zyski.
  • Zysk nie osiąga swojego potencjalnego maksimum.

Więc przy kolejnych iteracjach pytaj proszę, na co ma wpływ konkretny deadline.

Dlaczego wiedza o deadline’ach jest ważna?

Przede wszystkim: Organizacja pracy. Zrozumienie deadline’ów pomaga w lepszej zaplanować pracę. Wiemy co jest istotne, a co mniej. Szczególnie liczy się to, gdy zasoby są ograniczone, a zadań coraz więcej. Lepiej zarządzamy czasem, a więc i efektywniej dowozimy.

Druga arcyważna rzecz: Komunikacja w zespole. Aby coś było istotne, musi być istotne dla wszystkich. Dla Ciebie zadanie może być bardzo ważne, ale dla Twojego kolegi z zespołu już niekoniecznie. Jednak, jeśli podzielisz się swoimi spostrzeżeniami z innymi, to łatwiej będzie dyskutować o priorytetach.

I ostatnia sprawa: Budowanie zaufania. Skuteczne zarządzanie deadline’ami buduje zaufanie, zarówno wewnątrz zespołu, jak i z klientami i stakeholderami. Ludzie mogą Ci zaufać, że dostaną to czego potrzebują na czas. A nawet jeśli nie, to na pewno odpowiednio wcześniej ich o tym poinformujesz.

A ty, posługujesz się takim rozróżnieniem deadline’ów? A może rozpoznajesz jeszcze inne kategorie? Daj znać w komentarzu 😊

comments powered by Disqus