9 praktyk inżynierskich najlepszych firm produktowych2023-05-10Cześć! W ramach newslettera chcę uruchomić cykl artykułów, pod nazwą: 9 praktyk inżynierskich najlepszych firm produktowych A więc w dzisiaj mam dla Ciebie: Miłego czytania 😀 9 inżynierskich praktykPlanuję co 2 tygodnie dzielić się z Tobą sprawdzonymi praktykami inżynierskimi. Nie będzie to sucha teoria. Całość chcę przedstawić w formie procesu jak wdrożyć to w twojej firmie. Dodatkowo chcę pokazać typowe problemy, które mogą stanąć na twojej drodze. Dostaniesz 9 konkretnych action pointów dla Ciebie - aby tworzyć bardziej efektywną organizację produktową. Lista przyszłych artykułów:
Poniżej opisałem je w skrócie, byś wiedział(a) czego oczekiwać. 😍 1. Postmortem - nauka na błędachMożna się pomylić raz, ale głupio jest w kółko popełniać te same błędy 😬 Postmortem to kultura analizowania i wyciągania wniosków z problemów (fuck-upów?), które wydarzyły się w ramach pracy systemu, bądź wdrażania funkcjonalności. Pozwala to na identyfikację błędów i przyczyn ich powstania. A także na wdrażanie długofalowych remediów. Opowiem tutaj o:
2. Projektowanie organizacjiPrawo Conway’a mówi, że struktura organizacji wpływa na tworzone rozwiązanie. Wobec czego można powiedzieć, HR planuje systemy 😅 Dlatego ważne jest świadome zaplanowanie struktury organizacji, tak aby wspierała docelową architekturę. Należy po inżyniersku dostosować strukturę zespołów do dziedziny biznesowej. Opowiem tutaj o:
3. Cele -> Szanse -> RozwiązaniaFirmy produktowe rzadko zaczynają pracę od skupienia na funkcjonalnościach. Raczej określają jakie cele chcą osiągnąć. To prowadzi do wypracowania szans, które następnie zamieniają się w konkretne rozwiązania. Dzięki temu zespoły produktowe mogą skupić się na najbardziej istotnych zagadnieniach. Prowadzi do efektywniejszego wykorzystania czasu i budowy funkcjonalności, które przynoszą największą wartość dla klientów. 🤑 Opowiem tutaj o:
4. Inżynierski wkład w roadmapę produktowąJako inżynierowie nie powinniśmy być bierni w ramach dyskusji o roadmapie produktu. Nie chcemy na początku unikać udziału, a później przewracać stolików, bo ktoś nie wziął naszych argumentów pod uwagę. (╯°□°)╯︵ ┻━┻ Inżynierski wkład w roadmapę produktową polega na aktywnym udziale liderów inżynierskich w procesie planowania i wyznaczania celów produktu. Dzięki temu osiągamy równowagę pomiędzy kwestiami produktowymi, designerskimi a inżynierskimi w produkcie. Opowiem tutaj o:
5. Drivery biznesowe i architektoniczneJak nie wiemy pod co optymalizować , to pracownicy optymalizują go pod to, co im akurat pasuje. I system kieruje się donikąd. 🛣️ Określenie kluczowych aspektów biznesowych i technicznych, pozwala zespołom lepiej zrozumieć potrzeby klientów, oraz wyznaczyć optymalne rozwiązania. Zespół skupia się na nich w codziennej pracy. Opowiem tutaj o:
6. Automatyzacja - wdrożenia i jakośćAutorzy książki Accelerate w swoich badaniach udowodnili, że częstotliwość wdrożeń ma bezpośredni wpływ na efektywność samej organizacji. Jednak na czym się skupić, aby wdrażać nawet kilka razy dziennie? Automatyzować do bólu. 🤖 Dzięki automatyzacji zespoły produktowe mogą skupić się na tworzeniu wartościowych funkcjonalności, jednocześnie zmniejszając ryzyko błędów i niezgodności. W efekcie, produkty są dostarczane szybciej i z wyższą jakością. Opowiem tutaj o:
7. Niezawodność i obserwowalnośćNie sztuką jest wypchnąć funkcjonalność na produkcję, a później o niej zapomnieć. Sztuką jest utrzymywać niezawodny system, który opiera się problemom i awariom. A także obserwować jak funkcje się zachowują i przewidywać potencjalne problemy. Dzięki temu więcej czasu spędzamy na pracę dowożącą wartość, a mniej czasu na pracę z niekończącą się listą awarii i bugów. 🐛 Opowiem tutaj o:
8. Analiza wyników funkcjonalnościFunkcjonalność przynosi wartość dopiero na produkcji. Ale może również wcale jej nie przynosić. Co wtedy? 🤔 Gdy nie monitorujemy wartości dla funkcjonalności to dowiemy się o tym zdecydowanie za późno. Dlatego firmy produktowe po inżyniersku mierzą wartość jaką przynoszą poszczególne funkcjonalności. Opowiem tutaj o:
9. DX - Developer ExperienceNa pewno masz takie sytuacje, kiedy chcesz rzucić klawiaturą w monitor. Buildy działają tragicznie wolno. Środowisko testowe znowu leży. Nie ma dokumentacji na używane komponenty. Tracisz ogromną ilość czasu na pierdoły. ⌛ Developer Experience (DX) odnosi się do ogólnego doświadczenia inżynierów podczas pracy z narzędziami, technologiami i procesami. Skupia się na poprawie efektywności pracy developerów. Obejmuje aspekty takie jak użyteczność, wydajność, dostępność dokumentacji oraz jakość wsparcia dla narzędzi i technologii. W efekcie, zespoły mogą skupić się na dostarczaniu wartościowych produktów i usług. Opowiem tutaj o:
PodsumowanieJak widzisz powyżej, temat jest bardzo szeroki. Jednocześnie poruszymy dane tematy bardzo głęboko. Jeśli masz coś ciekawego do dodania w danym temacie - napisz do mnie w odpowiedzi na tego maila. 📪 Z chęcią porozmawiam o twoich doświadczeniach, mogę również zacytować twoją wypowiedź w newsletterze. 📺 Prezentacja o transakcjach rozproszonych - nagranieW ramach konferencji Boiling Frogs wystąpiłem z prezentacją: “Jak przestałem się martwić i pokochałem transakcje rozproszone” Opowiadam tam o:
Organizatorzy proszą, by nie publikować tego linka publicznie, o co was również proszę. 🪓 Modularyzacja z Event Storming - nagranieW ramach Architecture Weekly Oskara Dudycza wystąpiłem z mini-warsztatem: “Modularization with Event Storming Process Level” Opowiadam tam o:
Oskar prosi, by nie publikować tego linka publicznie, o co was również proszę. ⚒️ Szkolenie Tech Lead - propozycjaNa kanale Discord Orders of Dev mój mentee Mateusz Kubaszek zaczął zbierać osoby na otwarte szkolenie Tech Lead. I w ciągu tygodnia uzbierał komplet 8-miu osób. Wobec czego nie byłem w stanie nawet do Ciebie napisać, że takie szkolenie jest organizowane 😅 Dlatego chciałem się Ciebie zapytać czy jesteś zainteresowany(a) kolejną edycją takiego szkolenia:
Jeśli tak, to daj znać w odpowiedzi na tego maila! 📧 Prześlij dalejDzięki, że doczytałeś(aś) do końca. 😊 Wszystkie poprzednie wydania newslettera są dostępne tutaj. Jeśli spodobał Ci się mój newsletter, prześlij go proszę osobom, którym też mógłby się spodobać. Z góry dziękuję. A jeśli nie jesteś jeszcze w newsletterze, to zachęcam do zapisania się. Polecam się na przyszłość! "Inżynierskie podejście do produktów cyfrowych." P.S. Co myślisz o tym newsletterze? Odpisz :) |